Gezond afvallen, hoe doe je dat?

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest

Inhoudsopgave

Gezond afvallen, hoe begin je eraan?

Gezond afvallen , wanneer weet je dat je overgewicht hebt en hoe begin je aan gezond afvallen.

Ik wil gezond afvallen, dit is iets waar de meeste mensen al eens over denken.
Maar afvallen is voor vele niet zo eenvoudig , en dit kan verschillende redenen hebben.

Geen motivatie hebben om die stap te zetten, en er eindelijk eens wat aan doen.
De juiste mind-set niet hebben, denken van ” dit lukt me toch nooit”.
Of door het dagelijks leven of werkverband is het moeilijk om gevarieerd te eten of om op de juiste tijdstippen te eten.

Gezond afvallen , maar wat is overgewicht

Men spreekt over overgewicht wanneer je lichaam teveel vetmassa heeft en je lichaam teveel energie opneemt dan verbruikt wordt.

Door het overgewicht heb je meer kans op gezondsheidsproblemen zoals hart en vaatziekten, verhoogde bloeddruk, suikerziekte ….

Als je meer eet dan je lichaam nodig heeft, stapelt het lichaam het teveel aan energie om in vetreserve en stijgt je gewicht, daarom is het belangrijk om gezond af te vallen.

Maar met de leeftijd kan je gewicht ook wel toenemen, alhoewel je niet meer eet.

Vooral vrouwen die in de menopauze zitten , hebben wel last van gewichtstoename.

Slank in de overgang

Hoe ga je te werk om die overtollige kilo's kwijt te geraken
weegschaal met blauwe lintmeter
bord met letters weight los

Hoe weet ik wanneer ik moet afvallen?

Er zijn verschillende methoden om te testen als je overgewicht hebt.

Soms weet je van jezelf wanneer je een paar kilo’s bijgekomen bent, en als je voelt dat je jeansbroek nu toch wat meer spant dan vroeger, is dat een duidelijk signaal.

Je kan ook op de weegschaal staan, en teleurgesteld zijn bij het cijfer die je op de weegschaal ziet staan, vooral vrouwen hebben vaak het gevoel dat ze teveel gewicht hebben, maar in sommige gevallen is dat onterecht. 

Hulpmiddel om te weten of je overgewicht hebt

Veel mensen hebben last van overgewicht, nu vooral in deze maatschappij worden we overdonderd met media en reclame van allerlei kant en klare schotels, voor ons leven eenvoudiger en gemakkelijker te maken.

Maar dit gemak eis ook zijn tol.

Om zeker te zijn dat je overgewicht hebt, bestaan er hulpmiddelen om dat te controleren.

koken & genieten

vrouw met weegschaal in de hand

De weegschaal

Door op de weegschaal te gaan staan, kan je aflezen of je overgewicht hebt, of als je veel kilo’s bent aangekomen.

Voor de meeste vrouwen vormt dit een probleem, omdat iedere vrouw denkt dat ze te zwaar is.

Mannen zijn op dit gebied iets gemakkelijker , opdat ze hen daar minder zorgen over maken.

Maar dit is natuurlijk voor iedereen verschillend.

smartphone calculator

BMI ( Body Mass Index)

Een beter middel om na te gaan of je overgewicht hebt is het BMI.

BMI staat voor Body Mass Index, en is een formule die berekend door je gewicht in kg te delen door het kwadraat van je lengte in meters.

Het BMI word onderverdeeld in verschillende groepen:

< 18,5      = ondergewicht

18,5 – 25  = normaal gewicht

25 – 30     = overgewicht

30 – 35     = obesitas
> 35         = ernstige obesitas

Mijn BMI berekenen

BMI = gewicht in kg / lengte x lengte 

Een voorbeeld : iemand van 70 kg met een lengte van 1,80 m
70 kg / 1.80 x 1.80 =  70/3,24 =  21,60 = normaal gewicht

Het BMI is een hulpmiddel, maar we moeten ook realiseren dat iedere mens een verschillende lichaamsbouw heeft.

Hiermee wil ik zeggen dat twee mensen die hetzelfde gewicht hebben, daarvoor niet beide gezond zijn.

De één leeft gezond en heeft veel spiermassa , waarbij de andere ongezond leeft en veel vetmassa heeft, maar beide wegen evenveel.

Toch hebben de dezelfde BMI waarde.

De BMI van de gezonde persoon heeft een hoger getal door de spiermassa, want spieren wegen meer dan vet.

BMI waarde is misschien wel een leidraad, maar ook niet het allerbelangrijkste waar je moet rekening mee houden.

bmi tekening

Buikomtrek

Door je buikomtrek te meten, kan je ook nagaan of je overgewicht hebt.

Iemand die overgewicht heeft, houd het meeste vetweefsel rond de buik vast.

En buikvet is het gevaarlijkste soort vet, omdat het ook rondom de nieren, lever en darmen zit.

Om na te gaan of je teveel buikvet hebt, hou je de lintmeter ter hoogte van de navel nadat je hebt uitgeademd, en meet je de buikomtrek.

Maar wat is nu een gezonde buikomtrek?

Hieronder vind je een overzicht:

      

                    Laag                Hoog                 Sterk
                    risico              risico                 risico

Mannen       < 94 cm       94 t/ m 99 cm      > 100 cm

Vrouwen     < 80 cm        80 t/m 89 cm       > 90 cm

vrouw met lintmeter rond haar buik
vermageren pasta met groenten

Gezond afvallen, hoe Overgewicht bestrijden

Er zijn verschillende manieren om je overgewicht te beperken of te bestrijden.

De twee belangrijkste zijn:

* uw energie inname verminderen door een gezond eetpatroon

* het energieverbruik verhogen door lichaamsbeweging

Gezond afvallen , hoe begin ik eraan?

letters over dieet

Uw energie inname verminderen door een gezond eetpatroon

Lichaamsgewicht verminder je door minder te eten of je energie inname te verminderen.

Gewicht verliezen doe je best door een gezond eetpatroon te kiezen, waardoor je langzaam maar blijvend afvalt.

Diëten of crashdieeten helpen je om direct veel kilo’s af te vallen, maar werken niet op lange termijn.

Door een crashdieet verlies je op korte termijn veel gewicht maar verlies je ook spiermassa.

Meestal krijg je door zo een dieet niet alle voedingstoffen die je lichaam nodig heeft, en na bepaalde tijd geef je het op omdat je dit toch niet kunt volhouden en dan is de kans heel groot dat alle kilo’s er terug bijkomen.

Dus is het verstandig om te kiezen voor een gezond eetpatroon die je op lange termijn kunt volhouden, en waarbij je niet het gevoel hebt dat je op dieet staat.

Gezond afvallen door het energieverbruik te verhogen door lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging is belangrijk voor iedereen.

Proberen af te vallen door enkel te sporten, lukt dit bijna nooit , omdat je na het sporten een grotere eetlust hebt, en meestal daarna de verkeerde dingen eet, zoals snoep en snacks of frisdrank.

Als je echt wilt afvallen moet je de twee combineren, gezond eten en sporten.

vrouw traint met koord
Eiwitdieet Detox Low Carb Repen
zalm
groenten

Gezond eten, hoe doe ik dat?

Maar gezond eten, wat houd dat nu in?

Gezond eten hoeft geen dieet te zijn.

Het woord dieet , vind ik zo een drastisch woord, een woord die zegt van ‘nu mag ik niets meer eten wat ik lekker vind’.

Daarom kies ik voor de manier gezond eten.

Gezond eten betekent voor mij, kiezen voor verse en natuurlijke producten die vers van de bron komen en zo weinig mogelijk bewerkt zijn.

Door de evolutie van de industrie worden alle producten ons voorgeschoteld als lekker en snel klaar te maken.

Door deze manier gaan alle belangrijke voedingswaarden verloren en worden aangevuld met teveel suiker en vetten en andere bewerkingsprocessen.

Kiezen voor producten die vers van de bron komen, verse groenten en vers fruit, vlees en vis , en niet kiezen voor bereide maaltijden, dat is gezond eten.

Gezond afvallen word terugbetaald door het ziekenfonds

In de meeste ziekenfondsen kan je een terugbetaling krijgen wanneer je naar een erkende diëtist gaat.

Je kan een terugbetaling krijgen van het ziekenfonds als je aan bepalde voorwaarden voldoet.

 

verzekeringen papier

Het verhaal over de Keto Revolutie

Lees ook:

Bewerkte en onbewerkte voeding

Wat zijn de verschillen en wat doe je ermee
Aug 27, 2020