Vermageren volgens lichaamstype

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest

Inhoudsopgave

Vermageren volgens lichaamstype

Vermageren, er zijn zoveel diëten maar welke past het beste voor jou?

Jaarlijks komen er meer en meer diëten op de markt, en ze beloven je allemaal het perfecte lichaam, maar wat werkt nu het best voor jouw lichaam en welke kies je het best om gezond te vermageren.

De media verleid ons naar verschillende diëten maar die beloven van alles om een droomlichaam te krijgen.

Maar welk dieet past nu bij jou en welk dieet brengt mij naar het juiste gewicht?

Als je wilt vermageren, kijken we constant naar het getal op de weegschaal, waar wat zegt dat over ons lichaam?

vermageren weegschaal

Vermageren , getal op de weegschaal

Het getal op de weegschaal zegt eigenlijk niet veel over hoe ons lichaam in elkaar zit.

Tenslotte zegt het getal op de weegschaalt niets over hoeveel vet of vocht of spieren je lichaam bevat, het is enkel een richtlijn van waar we naar toe willen gaan.
Want we willen streven naar dat ene getal op de weegschaal als we spreken over vermageren.

Dat ene getal op de weegschaal is goed, dat is een richtlijn van wat we willen bereiken, maar er is meer….

Maar het is toch belangrijk om te weten of we vocht verliezen en of ons spiermassa hetzelfde blijft.

Bij de meeste diëten verliezen we kilo’s, waaronder ook vocht en spiermassa en die willen we juist behouden.

Het belangrijkste bij een dieet dat we het aantal teveel aan vetmassa kwijt geraken.

Iedereen heeft een verschillend lichaamstype, en je eetpatroon moet afgestemd worden volgens dat soort lichaamstype.

Alles heeft ook te maken met de werking van je stofwisseling of je metabolisme, heb je een traag of snel metabolisme?

Maar hoe zit dat dan met het metabolisme?

Wat is metabolisme?

Een persoon die veel eet en geen gram bijkomt, heeft een goed metabolisme, dat hoor je vaak zeggen.

Metabolisme is een chemisch proces in de cellen van ons lichaam die voedingsstoffen omzet in brandstof of energie.

Deze energie gebruiken we om te bewegen of actief bezig te zijn.

Neem nu twee personen die evenveel eten, en toch komt één persoon veel sneller bij dan de andere, dat heeft te maken met het metabolisme of de stofwisseling.

Neem je meer voedingsstoffen op dan je lichaam nodig heeft, dan worden die omgezet in vetreserve.

Als je een traag metabolisme hebt, zal je gewicht toenemen, en daarentegen wie een snel metabolisme heeft zal alles mogen eten en geen gram bijkomen.

Je metabolisme kan je wel gemakkelijk versnellen door actief te blijven of te sporten.

Maar naarmate we ouder worden vertraagt ons metabolisme en is het moeilijker om die extra kilo’s kwijt te geraken.

Verschillende soorten lichaamstypes

vermageren volgens body type vrouw
vermageren volgens body type men

Ectomorf type

Geen gewichtproblemen en weinig lichaamsvet of spiermassa

Een ectomorf type heeft eerder een fijne lichaamsbouw, en komt niet vlug gewicht bij of spiermassa.

Ook hebben deze types weinig vetmassa en ook weinig spiermassa, en is eigenlijk het tegenovergestelde van endomorf.

Ectomorf type heeft eerder een snel metabolisme, waardoor ze mogen eten wat ze willen zonder kilo’s bij te komen.

Ectomorf herken je aan:

  • Tenger gebouwd
  • Komt geen gewicht bij
  • Weinig lichaamsvet
  • Snel metabolisme

Mesomorf type

Geen gewichtproblemen en weinig lichaamsvet maar wel gespierd

Een mesomorf ligt tussen ectomorf en endomorf. Heeft een gespierd uitziend lichaam en hebben weinig aanleg om vetmassa te krijgen. Deze types kunnen meestal veel eten zonder gewicht bij te krijgen, en overgewicht is ook direct weggewerkt. En ze hebben aanleg om te sporten en spiermassa op te bouwen.

Mesomorf herken je aan:

  • Gespierd lichaam
  • Weinig lichaamsvet
  • Komt niet gemakkelijk gewicht bij
  • Weinig vetmassa
  • Goed metabolisme

Endomorf type

Gewichtproblemen en traag metabolisme en moeilijk afvallen

Een endomorf type is van nature steviger gebouwd en door het traag metabolisme word er gemakkelijk vet opgeslagen en geraakt je die vetmassa ook moeilijk kwijt.

Endomorf herken je aan:

  • Een breed botstructuur
  • Gemakkelijk gewichttoename
  • Moeilijk gewicht verliezen 
  • Traag metabolisme
  • Hoog vetpercentage

BMI berekenen

Wat is BMI?

Wat is BMI? Het BMI is een getal om na te gaan als je overgewicht hebt, het berekent of je gewicht in verhouding is tot je lengte, en kan je kijken of je een normaal gewicht hebt, overgewicht hebt of ondergewicht hebt.

Het berekenen van BMI is een formule:

BMI = massa (gewicht in kilogram) / lengte² (lengte in meters in het kwadraat)

Wat is een gezond BMI?

bmi tekening

Resultaat BMI

Lager dan 18,5 = ondergewicht

Tussen 18 – 25 = gezond gewicht

Tussen 25 – 30 = Overgewicht

Boven 30 = Obesitas

Hiernaast kun je uw BMI zelf uitrekenen met de BMI calculator:

Vermageren

Welk dieet kies ik nu het best als je wilt vermageren?

Er bestaan veel soorten diëten , proteinedieet, paleo dieet, soepdieet, fruitdieet, bloedgroepdieet, brooddieet, koolhydraatarm diëten nog zoveel andere….

Waar welke moet je nu kiezen? Het best is het nagaan van welk dieet het best bij je past, en hoe doe je dat?

Als je bijvoorbeeld niet graag soep eet,  kan je best niet voor een soepdieet kiezen, want als je blijft verlangen naar andere voedingsstoffen en zul je dit dieet niet lang volhouden.

Je moet iets kiezen waarvan je denkt, “dit kan ik volhouden, want dit eet ik graag”.

Een koolhydraatarm dieet is gemakkelijk vol te houden, en je kan ook bijna alles eten als het maar lage koolhydraten zijn.

Maar als je wilt vet verliezen en gauw resultaat zien, is het koolhydraatarm dieet wel een oplossing.

Als je gewicht wil verliezen kun je best minder koolhydraten eten, want koolhydraten worden omgezet in energie.

Koolhydraatarm Dieet

            Voordelen:

  • Vlug gewichtverlies
  • Verbetering van cholesterol
  • Betere bloeddruk
  • Lagere bloedsuikerspoiegel
  • Meer spiermassa
  • Geen hongergevoel
  • Minder zin in zoet
  • Gemakkelijk vol te houden

Waaruit bestaat een koolhydraatarm dieet?

Een koolhydraatarm dieet is een voeding eetgewoonte waarbij je probeert de koolhydraten te beperken en voeding nuttigt met een weinig koolhydraten. Dit betekent dat je zo weinig mogelijk brood, aardappelen, rijst of pasta eet.

Door koolhydraatarm te eten haalt je lichaam de energie uit de eiwitten en de vetten, en verlies je gemakkelijk die overtollige kilo’s.

Je hebt verschillende soorten koolhydraatarme diëten, zoals ketogeen dieet, licht koolhydraatarm dieet, een matig koolhydraatarm dieet en een streng koolhydraatarm dieet

Licht koolhydraatarm dieet

Een licht koolhydraatarm dieet, is een dieet waar je de koolhydraten beperkt, maar toch mee kunt afvallen, dit is misschien een goeie starter als je wilt beginnen met koolhydraatarm, zodat je lichaam wat kan wennen aan de omschakeling van beperkte koolhydraten.

Bij een licht koolhydraatarm dieet eet je tussen de 100-150 gr koolhydraten.

Gemiddeld koolhydraatarm dieet

Een gemiddeld koolhydraatarm dieet, is een dieet waar je de koolhydraten beperkt, maar toch nog veel kunt eten. Met dit dieet val je ook af, maar misschien doe je er wat langer over om die gewenste kilo’s kwijt te geraken.

Bij een gemiddeld koolhydraatarm dieet eet je tussen de 75-100 gr koolhydraten.

Streng koolhydraatarm dieet

Een streng koolhydraatarm dieet , is een dieet waar je de koolhydraten enorm beperkt, en waar je zeker goed mee kunt vermageren.

Dit dieet worden de koolhydraten enorm beperkt, maar je kan toch iets meer koolhydraten eten dan het ketogeen dieet en is gemakkelijker vol te houden.

Bij een sterk koolhydraatarm dieet eet je tussen de 50-75 gr koolhydraten.

boerenkool
gezond eten
avocado met ei
paprika
vermageren groenten met vlees

Is een Koolhydraatarm dieet de oplossing bij vermageren?

Toch is het Koolhydraatarm dieet een goede oplossing, want met dit dieet worden de koolhydraten beperkt, en verlies je gemakkelijk gewicht en blijft je spiermassa behouden.

Het ketogeen dieet of het koolhydraatarm dieet is een gezonde manier om snel te vermageren.

Dit dieet werkt voor heel veel mensen, maar toch is een aantal percentage die daar geen baat bij heeft.

Voor de meeste onder ons zal dit dieet heel goed werken, maar toch niet voor iedereen.

Voor de personen die wel resultaten hebben met het ketogeen dieet, die moeten dit zekers blijven verder doen, want dit is zekers een gezonde manier van afvallen die je zekers lang kan volhouden.

Wat als je niet kunt vermageren met een koolhydraatarm dieet

Maar niet iedereen is gelijk, voor vele werken het één dieet en andere mensen zijn meer gebaad met een ander dieet.

Iemand die het endomorf type heeft, heeft het moeilijk van die extra kilo’s af te geraken en hebben meestal alle diëten al geprobeerd die er bestaan maar niets werkt op lange termijn.

Je doet je best, je volgt het dieet strikt, je gaat sporten en in het begin gaat het heel goed, je valt enkele kilo’s af en je bent tevreden.

Maar na enkele weken lukt het plots niet meer, je blijft je dieet volgen, je gaat sporten, maar je krijgt er geen kilo meer af.

Alhoewel je gemotiveerd bent, en toch je best doet, lijkt het of je geen vooruitgang meer boekt.

Dan loop je met de gedachte “ waarom blijf ik me uithongeren want ik ben gemaakt om vet te zijn”.

En dan lijkt je wereld in te storten en ben je geneigd om je dieet in de vuilnisbak te gooien.

En een paar dagen nadien , ben je het beu en herval je terug in je oude gewoontes en eet je terug zoals voorheen, en daardoor sla je nog meer vet op dan voorheen.

Een goede raad, geef het niet op, want opgeven is terug vallen en achteruitgaan.

Vermageren met het Ketogeen dieet

Het ketogeen dieet bestaat eruit dat je 5-10% van je voeding uit koolhydraten haalt, 10-20 % uit eiwitten en 70-80 % uit vetten.

Normaal haalt je lichaam de energie uit koolhydraten, want dit is de belangrijkste brandstof van ons lichaam om te kunnen functioneren en te bewegen. En wanneer het niet gevoed word met deze koolhydraten, gaat het lichaam op zoek naar andere energiebronnen zoals de vetreserves.

Dan komt je lichaam in “ketose” terecht, omdat je de koolhydraten beperkt, en je lichaam schakelt over naar vetverbranding.

Wat mag je eten bij keto dieet

  • Vlees
  • Vis
  • Dierlijke vetten
  • Boter
  • Avocado 
  • Noten
  • Zaden

Wat mag je niet eten bij keto dieet

  • Groenten die veel koolhydraten hebben
  • Brood
  • Pasta
  • Rijst
  • Havermout
  • Boekweit
  • Quinoa

Voeding met 0 koolhydraten

  • Kabeljauw
  • Heilbot
  • Zalm
  • Haring
  • Kip
  • Kalkoen
  • Rund
  • Varken

Voeding met weinig koolhydraten

  • Groenten
  • Volkoren producten( rijst, pasta
  • Fruit
  • Noten
  • Haver
  • Boekweit
  • Quinoa

Keto Revolutie

Keto dieet is een koolhydraatarm dieet waar je die overtollige vetmassa mee kwijt geraakt en bestaat uit weinig koolhydraten, voldoende eiwitten en veel vetten

Dash dieet

Dash dieet verlaagt de bloeddruk en cholesterol, en bestaat uit veel groenten en fruit, noten, volkoren producten en weinig zout

Endomorf: met welk dieet kan je vermageren

Nu zou je denken dat het endomorf types alle pech van de wereld hebben, een traag metabolisme, rap gewicht bijkomen, veel vetmassa en die extra kilo’s krijg je er maar niet af.

Maar dit wilt niet zeggen dat je met overgewicht door het leven moet gaan.

Het is alleen iets moeilijker om gewicht te verliezen, want je moet meer bewuster omgaan met je eetgewoontes.

Bovendien is ook heel belangrijk om actief te blijven en op die manier je metabolisme op gang te houden.

Door koolhydraatarm te eten vertraagt je het metabolisme, en dat moeten we bij deze types juist proberen te verhogen.

De enige oplossing is om je metabolisme in de war te brengen, en zo zal je zien dat je kan vermageren.

In de war brengen, verwarren, wat betekent dat nu?

Het Metabolic dieet of het metabolic verwarring dieet

Het belangrijkste aan endomorf type te zijn en je wilt gewicht verliezen is het metabolisme verwarren en alert te houden.

Als je koolhydraatarm eet, vertraag  je metabolisme, en daar ga je de mist in, want je moet juist je metabolisme verhogen om vet te kunnen verbranden.

Als je koolhydraatarm eet zal je de eerste dagen zekers resultaat zien op de weegschaal.

Je blijft je best doen door koolhydraatarm te eten en te sporten en je boekt goeie resultaten, iedereen tevreden.

 

Metabolic verwarring Dieet

            Voordelen:

  • Gemakkelijk gewichtverlies
  • Geen calorieën tellen
  • Je eet gezond
  • Wel koolhydraten eten met lage gycemische index(zoals volkoren producten...)
  • Meer spiermassa
  • Geen hongergevoel
  • Niet het gevoel dat je op dieet bent
  • Gemakkelijk vol te houden

Maar na enkele dagen gebeurt het: de weegschaal blijft hetzelfde en je ziet geen resultaat meer, alhoewel je nog zo je best doet.
En daar beginnen de meeste mensen te panikeren en terug te vallen in oude gewoontes.

De oplossing: je metabolisme alert houden en te verwarren.

Je metabolisme verwarren doe je door je aantal koolhydraten af te wisselen en zo je metabolisme een boost te geven.
Dit doe je door één dag geen koolhydraten te eten en de volgende dag wel koolhydraten eet.

Zo breng je uw metabolisme of stofwisseling in de war, omdat je lichaam zich iedere keer moet aanpassen aan de verschillende soorten voeding, en op deze manier blijft je metabolisme alert en moet het harder en optimaal werken.

Op die manier verhoog je uw metabolisme of stofwisseling.

En op die manier zul je zeker blijvend afvallen.

Hoe het werkt:

Voor je met een dieet begint ( of het even welk dieet) is het aan te raden om je huisarts te contacteren en samen je dieetplan te bespreken, afhankelijk van je gezondheidsproblemen of allergieën.

Maar hoe werkt dit nu?

Deze methode= 1 dag weinig of geen  koolhydraten , 1 dag wel koolhydraten

 De tweede dag voeg je er koolhydraten bij, zoals volkoren rijst of volkoren pasta met een lage glycemische index

Op deze manier kan je het veel gemakkelijker vol houden, en heb je geen hongergevoel.

Want je lichaam heeft koolhydraten nodig, zekers als je sport of actief bent.

 

Luister naar je lichaam

Het belangrijkste is : luister naar je lichaam

In het begin zal je lichaam zich een beetje moeten aanpassen aan je nieuwe eetgewoonte en kan je uzelf wel eens moe voelen, maar dat ga na enkele dagen over.

Voel je u moe en futloos na de eerste week, kan kan je beter wat meer koolhydraten toevoegen , dit hangt een beetje af van hoe actief je bent, sporters zullen meer koolhydraten nodig hebben dan iemand die zittend werk verricht.

Daarom zeg ik : luister naar je lichaam, probeer een dieet uit en kijk of je resultaten behaald, zoniet: dan kan je eens nadenken om een andere manier in te schakelen.

Dag 1

vermageren groenten met vlees

Weinig of geen koolhydraten

Dag 2

vermageren pasta met groenten

Wel of gemiddeld  koolhydraten

Dag 3

verse zalm snijden

Weinig of geen koolhydraten

Dag4

vermageren broodje gezond

Wel of gemiddeld  koolhydraten

Je kan dit dieet gerust combineren met het keto dieet of koolhydraatarm dieet of gelijk wat ander dieet, je moet juist op de dagen dat je wel koolhydraten mag eten , deze gewoon toevoegen met bij je maaltijd.

Lees ook:

?wi=353274&ws=

?wi=353274&ws=

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *