Bewerkte en onbewerkte voeding

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest

Inhoudsopgave

hamburger op plank
pizza hut brommer

Bewerkte en onbewerkte voeding

Onze voeding van vandaag

Er zijn grote verschillen tussen bewerkte en onbewerkte voeding.

De voedingsindustrie heeft het ons met de jaren gemakkelijker gemaakt.

We hoeven geen uren meer in de keuken te staan om een maaltijd te bereiden.

De fastfood ketens en de klant-en-klaar maaltijden zorgen ervoor dat we na een dag hard werken, niet meer hoeven in de keuken te staan.

Vlug na het werk nog eens stoppen aan de fastfood keten, of even binnen springen in de frituur, zorgt voor ons eigen gemak.

Of we stoppen onze diepvries vol met deze klant-en-klare maaltijden.

Maar dit gemak eist ook zijn tol, mensen krijgen overgewicht en voelen zich futloos, door het eten van deze producten.

Al deze voeding is zodanig bewerkt, dat we er teveel van eten, en we tot het besef komen, dat we met de jaren kilo’s bij krijgen.

We staan er niet bij stil dat deze voeding ons kapot maakt of hoe ongezond dit is.

Wat is nu het verschil tussen bewerkte en onbewerkte voeding?

Wat is bewerkte voeding?

Bewerkte voeding is voeding die niet rechtstreeks uit de natuur komt.

Industriële voeding die een bewerkingsproces ondergaan hebben door in te blikken, in te vriezen of te drogen zijn bewerkte voeding.

Voeding waar er  kleurstoffen , smaakstoffen en chemische ingrediënten aan toegevoegd  zijn bewerkt om tot een eindresultaat te komen.

Voedsel die bewaarmiddelen bevatten, die kan je herkennen door de E-nummers.

Dan heb je voeding die klant en klaar is, die je maar juist in de microgolf moet opwarmen, is bewerkte voeding.

Maar niet alle  bewerkte producten zijn slecht, er zijn ook producten die een minimaal bewerkt zijn, en deze mag je gerust gebruiken.

snacks met dipsaus
onbewerkte voeding

Wat zijn onbewerkte voedingsmiddelen?

Voeding die rechtstreeks uit de natuur komt zoals groenten, fruit, eieren, vlees, vis, zaden, noten en kruiden zijn onbewerkte voeding.

Voeding die rechtstreeks van  de natuur of van het land op ons bord komt, is onbewerkte voeding.

Wat zijn de voordelen van onbewerkte voedingsmiddelen?

Gezonde voedingsmiddelen eten zoals fruit, groenten, volle graanproducten, noten en zaden draagt erbij dat er veel minder gezondheidsproblemen zijn , zoals hartaandoeningen, overgewicht, beroertes en diabetes.

Al deze producten zitten vol vitaminen en mineralen.

Bij het eten van onbewerkte voeding, verminder je ook de inname van suikers, en zal je lichaam de natuurlijke suikers opnemen, zoals die terug te vinden zijn in natuurlijke producten zoals bij vers fruit.

Je smaakpapillen veranderen, en je hebt geen behoefte meer naar die suikers.

Zijn bewerkte voedingsmiddelen ongezond?

Doordat er in bewerkte voeding veel bewaarmiddelen, kleurstoffen, smaakstoffen en chemische ingrediënten zitten zijn deze minder gezond, en moet je ze zoveel mogelijk proberen te vermijden.

Het verschil tussen bewerkte en onbewerkte voeding, is het verlies van  de meeste voedingswaarden zoals vitaminen, en mineralen en eiwitten.

In bewerkte voeding zit ook een groot aantal toegevoegde vetten , zout en suiker, dit word gebruikt om te voedingsmiddelen zolang mogelijk te bewaren.

Er zijn veel voedingsmiddelen die van kleur en smaak veranderen ten opzichte van de natuurlijke producten.

Waarom word voeding bewerkt?

Voeding word bewerkt om zijn kleur, geur, smaak en zijn houdbaarheid te verbeteren.

Zo kan je een product veel langer bewaren.

Er worden kleurstoffen en smaakmiddelen aan toegevoegd omdat het product er beter zo uitzien, en omdat de smaak beter zou zijn.

koffiebonen
koffie shop
koffieshop interier

Welke voedingsmiddelen zijn er bewerkt ?

Alle producten die verpakt, ingeblikt , ingevroren en gedroogd zijn, is bewerkte voeding.

Voedsel zoals fastfood , kant en klare maaltijden, koeken en gebak, conserven en frisdranken.

Alle conserven zijn bewerkt omdat er veel suikers en bewaarmiddelen in zit.

Alles die in een verpakking zit zoals chips, verpakt vlees, vis  en groeten en fruit .

Alle oliën  zoals zonnebloem, mais en sojaolie zijn zodanig bewerkt , dat je alleen de vetten ervan overhoud en al de vezels en mineralen verwijderd worden tijdens het verwerkingsproces.

Alle klant en klaar maaltijden, zoals dagschotels, lasagne of pizza…

Mag ik dan geen bewerkte voeding eten?

Het antwoord is ja, maar voeding die teveel bewerkt is, kun je beter niet eten.

Het is bijna onmogelijk om alleen maar onbewerkte voedingsmiddelen te eten.

Want bijna alle voedingsmiddelen zijn bewerkt, maar de één wat meer dan de andere.

En je heb voeding die veel bewerkt is en voeding die minder bewerkt is.

En probeer zoveel mogelijk minder bewerkte voedingsmiddelen te kopen, dit is altijd ten voordele van je gezondheid.

blikjes frisdrank
ontbijtgranen in kom

Sterk of ultra bewerkte voedingsmiddelen

Ultrabewerkte voedingsmiddelen zijn :

Alle frisdranken
Verpakte snacks, pizza, hotdogs, lasagne en dergelijke…
Snoep en koekjes
Voorverpakt brood 

 

Sterk bewerkte voedingsmiddelen

Sterk bewerkte voedingsmiddelen zijn :

Alles uit blik
Alles die gezouten is zoals gezouten vlees en vis  
Charcuterie en kazen 

 

Minimaal bewerkte voedingsmiddelen

Minimaal bewerkte voedingsmiddelen zijn :

 Alle voedingsmiddelen die zonder toevoeging van stoffen behandeling zijn zoals ingevroren, of gedroogd of gekookt

 

Bewerkte ingrediënten

Bewerkte ingrediënten zijn :

Suiker, alle oliën, zout en zetmeel

Hoe worden de voedingsmiddelen bewerkt?

Diepvriesgroenten en fruit zijn het minst bewerkt en hebben nog alle voedingskwaliteiten zoals vitaminen en mineralen .

Melk , yoghurt, kaas, vlees, vis en groenten en fruit die verpakt zit.

Melk wordt ook bewerkt omdat je het zou kunnen bewaren.

Volle melk heeft de beste voedingseigenschappen en heeft nog een volle smaak.

verse zalm snijden
yoghurt met fruit

Bij magere melk word het vet eruit gehaald en word er melkpoeder en kleurstoffen aan toegevoegd,  om deze toch nog een witte  kleur te geven.

Volle melk heeft de volle smaak van melk en bevat de meeste vitaminen , eiwitten en mineralen.

Yoghurt bijvoorbeeld is ook bewerkt, maar zonder die bewerking, kan je natuurlijk geen yoghurt bekomen.

Yoghurt is een bron van vitaminen en calcium.

Maar koop zoveel mogelijk natuurlijke yoghurt, zonder toevoeging van fruit, en liefst volle yoghurt, want die is het minste bewerkt.

Volle yoghurt zorgt voor een verzadigd gevoel, en hebben de beste voedingseigenschappen.

Volle yoghurt maakt niet dik.

Als je fruityoghurt wil, doe er dan vers fruit bij, dat smaakt veel lekkerder en is veel gezonder.

Magere yoghurt word teveel bewerkt om goede eigenschappen te hebben.

Ingrediënten lijst voedingsmiddelen

Op alle verpakte voedingsmiddelen staat achteraan een ingrediënten lijst, met de opsomming wat het product bevat.

Zo kan je achterhalen hoeveel vetten, suiker en zoutgehalte en andere toevoegingen een product bevat.

Een lange lijst met ingrediënten wilt meestal zeggen dat een product veel toevoegingen heeft en veel bewerkt is.

Een korte lijst wilt dan zeggen dat het product weinig bewerkt is, en veel gezonder is.

Kijk altijd eerst naar de ingrediënten lijst vooraleer je iets koopt, dan kan je nagaan of een product veel of niet veel bewerkt is.

Hoe moet ik nu kiezen tussen bewerkte en onbewerkte voeding?

Het is heel moeilijk om juist maar voedsel te kopen die onbewerkt is, want dat is haast onmogelijk.

Alle producten zijn meestal op een kleine of grote hoeveelheid bewerkt .

In het warenhuis is 70% van alle voeding bewerkt, en is het moeilijk om daar de juiste keuze in  te maken.

Probeer zoveel mogelijk zelf een maaltijd te koken, en kies natuurlijke producten, vers van de bron, en vers uit de natuur.

Natuurlijke voeding zoals verse groenten, vers vlees of verse vis.

Producten met natuurlijke vetten zoals olijfolie of kokosolie, verse groenten, verse vis of vlees, kruiden en noten of zaden.

Probeer voor 70% te werken met verse en onbewerkte producten en de rest aan te vullen met bewerkte producten, dan ben je al goed bezig.

Voeg daaraan eventueel producten toe met een lage bewerking, zoals diepvriesgroenten of fruit, kokosmelk, room, olijfolie of yoghurt en andere…

Gebruik je gezond verstand

Het is niet gemakkelijk om een gezonde keuze te maken.

Probeer voor jezelf uit te maken wat een gezonde keuze is. Lees dit artikel over gezonde keuzes.

Door de media en de reclame die we constant zien zijn we altijd geneigd om die producten te kopen die ons leven aangenamer of gemakkelijker maken.

We staan er niet bij stil dat we onszelf ziek of ongezond maken.

Met natuurlijke voeding ben je na een maaltijd veel meer voldaan als van een kant-en-klare maaltijd.

Door de toevoegingen in deze voedingsmiddelen willen we constant meer eten dan ons lichaam in feite nodig heeft.

En zeg nu eens zelf, een verse breidde maaltijd ziet er toch veel beter uit en is veel lekkerder dan een maaltijd uit de microgolfoven.