Voeding bij hoge bloeddruk

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest

Inhoudsopgave

Voeding bij hoge bloeddruk, wat kan je eraan doen?

Kan voeding een rol spelen bij een hoge bloeddruk?

Ja, door gezond te eten en meer te bewegen kunnen de mensen het risico op een hoge bloeddruk verminderen.

Als je een roker ben of je hebt teveel overgewicht, heeft dat een slechte invloed op de bloeddruk.

Daarentegen is gewichtsverlies één van de meeste effectieve veranderingen om je bloeddruk onder controle te houden.

Probeer niet teveel koffie te drinken, bij het drinken van koffie zorgt de cafeïne ervoor dat de bloeddruk stijgt, dus gebruik koffie met mate.

bloeddrukmeter manueel

Wat is een bloeddruk?

Het hart pompt bloed in de bloedvaten door zich bij elke hartslag samen te trekken en weer te ontspannen.

Die druk in de bloedvaten noemen we bloeddruk.

Elke bloeddruk heeft een maximum (systolische) en een minimum (diastolische) druk.

Dat word uitgedrukt door bovendruk en onderdruk.

Bovendruk is de druk in de vaten als het hart samentrekt.

Onderdruk is de druk in de vaten als het hart zich ontspant.

Wat is een gezonde bloeddruk

Als je uw bloeddruk meet, word het uitgedrukt in twee cijfers, de onderdruk en de bovendruk.
Normale bloeddruk is 120/80

Lage bloeddruk  is  <  90/60

Hoge bloeddruk is  > 140/90

hart

Hoe ontstaat een hoge bloeddruk?

Wanneer het bloed te hard tegen de bloedvaten drukt spreken we over een hoge bloeddruk.

Bovendien heeft een te hoge bloeddruk te maken hebben met een ongezonde  levensstijl en te weinig beweging.

Omdat ongezond eten, overgewicht, roken, veel alcohol en stress allemaal factoren zijn die een bloeddruk kunnen doen stijgen.

Maar het kan ook erfelijk zijn, hoge bloeddruk komt soms voor in sommige families.

Veel ziektes en medicamenten kunnen er ook voor zorgen dat je een te hoge bloeddruk hebt.

gezond eten

Voeding bij hoge bloeddruk, Is voeding belangrijk?

Ja, voeding is heel belangrijk bij een hoge bloeddruk.

Door het eten van een gezonde voeding die rijk is aan volle granen , fruit en groenten kan uw bloeddruk tot 11 mm Hg verlagen.

Maar het is niet eenvoudig om je eetgewoonten te veranderen, maar met kleine veranderingen in je eetpatroon kan je al veel resultaten bekomen.

Hou een eetdagboek bij, als je bijhoudt wat je eet, kan je zelf tot de vaststelling komen wat je verkeerd doet en/of hoeveel je eet.

Voeding bij hoge bloeddruk, Wat eet je beter niet?

Alle voedingsmiddelen die bewerkt zijn, en die veel zout of suiker bevatten
 kun je beter vermijden, want die zorgen voor een verhoogde bloeddruk.

Bovendien het zout die wij kennen , is zodanig veel bewerkt ,
dat we niet precies weten wat we eten.

Het gekende keukenzout bestaat bijna alleen uit natriumchloride,
waardoor het een witte kleur heeft.

Als je zout wilt toevoegen aan je voeding, kies dan voor Keltisch zeezout (heeft een grijze kleur)of fleur de Sel , deze zijn het minst bewerkt en
bevatten de volle smaak van zout.

Suiker daarentegen word ook bewerkt om zijn mooie witte kleur te verkrijgen, waardoor alle vitaminen en mineralen en vezels
verloren gaan tijdens het verwerkingsproces.

Een goed alternatief is palmsuiker, kokosbloesemsuiker of honing.

zout
honing

Voedingsmiddelen tegen hoge bloeddruk

Probeer zoveel mogelijk onbewerkte voeding en natuurlijke producten te eten, deze producten werken bloeddruk verlagend.

Voeding die niet bewerkt is in de industrie, maar rechtstreeks van de bron of van de natuur komt is onbewerkte voeding.

Voedingsstoffen die vezels bevatten en rijk zijn aan kalium en magnesium en omega 3 zorgen voor een gezonde bloeddruk.

Vezels:

Vezels zorgen voor een goede spijsvertering en een verzadigd gevoel.
Ook verminderen vezels het risico op hart en vaatziekten, diabetes en darmkanker.

Kalium:

Kalium zorgt voor de vochtbalans en de bloeddruk in ons lichaam.

Daarnaast verlaagt het de bloeddruk voor mensen met een te hoge bloeddruk.

Ook zorgt Kalium  ervoor dat zenuwprikkels goed geleid worden en spieren zich samentrekken.

volkoren granen
vis met kruiden

Magnesium:

Magnesium is goed voor de vorming van bot en spieren.

Ook zorgt Magnesium  voor een goede werking van de spieren.

En Magnesium zorgt voor een normale werking van het zenuwstelsel.

Het vermindert vermoeidheid en stress.

Omega 3:

Omega 3 is een vetzuur die bestaat uit 3 soorten;

EPA (eicosapentaeenzuur) vind je terug in vette vis

DHA (docosahexaeenzuur) vind je terug in vette vis

ALA ( alfa linoleenzuur) vind je terug in avocado, noten, zaden en oliën en zeewier

Voeding bij hoge bloeddruk: Lijst met voedingsproducten die verlagend werken

havermout

# havermout : 

Is een gezonde graansoort.

Havermoutpap of havermoutpannenkoeken kan als afwisseling gegeten word in plaats van brood of pistolets.

Havermoutpap kun je combineren met fruit of chocolade.

Havermoutmeel kan gebruikt worden voor pannenkoeken of gebak

# groene bladgroenten: 

zoals spinazie, boerenkool , slasoorten

bevatten veel kalium en dat is goed voor een lagere bloeddruk

boerenkool
zalm

# vette vissoorten:
bevatten veel omega 3 die werkt voor een lagere bloeddruk
zoals zalm, makreel, haring, paling, sprot

#bananen : 

bevatten veel kalium en vezels

kalium verlaagt de bloeddruk

tros bananen
chocolate

# pure chocolade:
helpt de bloeddruk te verlagen

vermindert het risico op hart en vaatziekten

werkt ook cholesterolverlagend

# granaatappel:
bevat veel geneeskundige eigenschappen zoals bacteriële infecties, parasieten, diarree, zweren, aften, bloedingen en luchtwegaandoeningen.  
verlaagt de bloeddruk en vermindert de kans op hart en vaatziekten

bevat veel vitaminen en antioxidanten

granaatappel
blauwe bessen

# blauwe bessen: 

bevat weinig calorieën en veel voedingsstoffen
blauwe bessen bevatten anthocyaninen
Anthocyaninen maken de bloedvaten soepeler en verwijden de bloedvaten, en verlagen de bloeddruk

 

# rode bieten:
bevat veel nitraat , die ervoor zorgt dat je binnen de vijf uur uw bloeddruk doet verlagen 

iemand die een te lage bloeddruk heeft, blijft zijn normale waarden behouden

 

rode bieten
zonnebloempitten
pompoenpitten

#zonnebloem en pompoenpitten:
zijn rijk aan antioxidanten

zonnebloempitten bevatten veel magnesium
In zonnebloempitten en pompoenpitten zitten veel mineralen die de bloeddruk regelen

# knoflook :
Knoflook is een smaakmaker en een geneesmiddel
Knoflook bevat de stof allicine ,een zwavelbevattende stof die zorgt  voor de specifieke geur en smaak van knoflook, en helpt  de spiercellen in je bloedvaten ontspannen
Werkt tegen infecties en is bloeddrukverlagend en cholesterolverlagend

knoflook
gember kurkuma

# gember en kurkuma:
houdt je bloedsuikerspiegel in balans en verlaagt de bloeddruk
Gember/kurkuma wordt veel gebruikt tegen menstruatiepijn, diabetes of een hoge bloeddruk.
Het kan zelfs helpen tegen de bestrijding van kanker.  

Lijst met kruiden die verlagend werken op een hoge bloeddruk

Basilicum : werkt bloeddrukverlagend en kan gebruikt worden als specerij

Kardemom: is een kruid uit de gemberfamilie, geeft een zoete scherpe geur

Kaneel: is een lekkere specerij die we kennen als toevoeging bij gebak en pannenkoeken of wafels

Lijnzaad: is rijk aan omega 3 en werkt tegen hoge cholesterol

Gember: behoort tot dezelfde familie als kardemom en geeft een gunstig effect op de bloedvaten

Zwarte thee: 2 tot 3 kopjes thee per dag verlaagt de bloeddruk met twee tot drie punten

Sesamzaad of sesamolie: helpt de bloeddruk te verlagen en beschermt de lever

 Selderij: bevat fytochemicalieën en antioxidanten, deze helpen de bloeddruk onder controle te houden

Lavendel: helpt tegen stress en is ideaal om je bloeddruk te doen dalen

Oregano: bevat ontstekingsremmende en vochtafdrijvend eigenschappen en zorgen voor de daling van de bloeddruk.

Hoe voeding toepassen in ons leefpatroon

Probeer zoveel mogelijk zuivere producten te consumeren.

Producten die onbewerkt zijn, en kies niet voor kant-en-klare maaltijden.

Probeer de maaltijden zelf te bereiden en kies voor natuurlijke producten.

Ik spreek niet graag het woord ‘dieet’ uit, omdat ik persoonlijk vind dat diëten niet werken op lange termijn.

Als je ongezond eet en je wilt uw eetgewoontes veranderen, moet je een gezonde methode kiezen die werkt op lange termijn.

Maar er zijn toch een paar methoden waarvan ik denk , dat ze je op lange termijn wel kunnen helpen naar een gezond eetpatroon en die bloeddrukverlagend werken.

Dash dieet

Het dash dieet komt uit Amerika en is daar erg populair.

Het helpt je om gewicht te verliezen en is een middel tegen hoge bloeddruk.

Het dash dieet bestaat uit : veel groenten en fruit

volkoren producten

magere melkproducten

mager vlees, vis en gevogelte

noten, zaden en peulvruchten

Als je deze producten combineert met voeding waar weinig zout in zit, zal je zien dat het een positief effect heeft op de bloeddruk.

Lees hier alles over de werking van Dash Dieet

Keto dieet

Het keto dieet kan je ook helpen tegen een hoge bloeddruk en het helpt ook om gewicht te verliezen.

Het Keto dieet is een koolhydraat arm dieet .
Bij het Keto Dieet eet je  70 to 80 % van je voedsel die bestaat uit vetten,
en 10 tot 20% uit eiwitten en 5 tot 10% uit koolhydraten.

Wat als gezonde voeding toch niet helpt

Als je bij een hoge bloeddruk alles probeert om gezond te leven en te eten, en niets helpt kan je nog altijd kiezen voor medicatie.

In veel gevallen is hoge bloeddruk genetisch bepaald, en kan zelfs gezonde voeding en gezonde levensstijl, je bloeddruk niet verlagen.

Er zijn veel medicijnen op de markt die kunnen helpen bij een hoge bloeddruk.

Maak daarvoor een afspraak met je huisarts om dit probleem te bespreken en te behandelen.

dokter

Besluit:

Onbewerkte en natuurlijke voedingsproducten kunnen je helpen je bloeddruk verlagen.

Probeer een eetdagboek bij te houden, zo kan je zelf zien hoeveel en wat je eet, en kan je zonodig uw eetpatroon aanpassen.

Het Dash en het Keto dieet kunnen je ook helpen tegen hoge bloeddruk, en ook om die extra kilo’s kwijt te geraken.

Want als je gewicht verliest, is dat altijd gunstig tegen hoge bloeddruk.